Информације за родитеље/ старатеље будућих првака
Поштовани родитељи / старатељи,
Добро дошли у ОШ „Јован Миодраговић“!
Хвала вам на указаном поверењу и одабиру наше школе да учестувује заједно са вама у развоју, образовању и васпитању вашег детета.
Свесни чињенице да је полазак детета у школу врло важан догађај за целу породицу, припремили смо информације, препоруке и савете за које верујемо да ће вам бити од користи приликом првог контакта са школом.
За почетак желимо да вам пружимо додатна упутства и појашњења која се тичу саме процедуре уписа у школу.
- Први корак који је пред вама је обављање лекарског прегледа код изабраног педијатра. Након добијања потврде о обављеном систематском прегледу приступате заказивању тестирања преко портала e Uprava. Детаљније упутство у вези са заказивањем термина се налазе на сајту школе у делу Упис првака. Тестирање ученика обављају педагог или психолог школе.
- На дан тестирања је важно да дођете у школу са дететом (један или оба родитеља/старатеља) око 20 минута пре заказаног термина и прво се јавите секретару школе који ће, уз вашу сагласност, преузети потребна документа из службене евиденције и на тај начин званично упише дете у нашу школу.
. Након обављеног уписа код секретара, јављате се психологу или педагогу. Наша канцеларија се налази на другом међуспрату. Разговор започињемо заједно са дететом и родитељима. Обавићемо кратак интервју са вама и попунити упитник који се тиче података о детету, информацијама о његовом развоју, дружењу, понашању, навикама, интересовањима. За то време, дете ће цртати.
Мишљења смо да је важно да са нама поделите информације које сматрате битним у вези са дететом како бисмо адекватно подржали његов развој и пружили подршку уколико има потребе.
- Тог дана ћете од нас добити и две анкете које ћете попунити.
- Једна је о изборном предмету које ће ваше дете похађати – бирате један од два понуђена предмета Грађанско васпитање или Верска настава. Грађанско васпитање предаје учитељица вашег детета, а Верску наставу реализује наставница Јана Ђукић Вуковић. На сајту школе у делу Документи – Обавезни изборни предмети Грађанско васпитање и Верска настава, можете пронаћи програм поменутих предмета како бисте се боље упознали са садржајем поменутих предмета.
- Осим изборних предмета, потребно је да се изјасните о томе да ли желите да ваше дете похађа продужени боравак. Детаљне информације о начину рада и организацији продуженог боравка ћете пронаћи на школском сајту у делу Школа- Боравак.
- Након разговора са родитељима, дете остаје само у канцеларији са психологом или педагогом. Тестирање траје оквирно између 20 и 40 минута, након чега ћемо вас позвати да нам се поново прикључите и добијете од нас повратну информацију и препоруке за рад и савете уколико за тим има потребе.
Током септембра / октобра, логопед школе ће обавити тестирање свих првака из домена логопедије и преко учитеља ће контактирати родитеље ученика код којих уочи да је потребан додатни рад.
ПРИПРЕМА ЗА ТЕСТИРАЊЕ И ПОЛАЗАК У ШКОЛУ
Родитељи нам често постављају питање како припремити дете за тестирање. Свесни смо да је то први контакт који дете и ви имате са школом и трудимо се да тестирање обавимо у пријатној и опуштеној атмосфери, па саветујемо да и ви тако наступате када дете припремате. Можете му рећи да ће разговарати са неким одраслим особама у школи како бисмо се упознали пре него што крене у школу и да ћемо им постављати нека питања на која оно треба слободно да одговара онако како мисли. Нагласите детету и да ће у просторији остати само са нама, али да ћете ви бити одмах испред у ходнику и да ћете га чекати да вас позове чим заврши. Саветујемо да се потрудите да дете буде одморно, да не буде гладно, жедно и задовољи потребу за тоалетом, како га незадовољење ових потреба не би ометало и скретало пажњу и мисли или прекидало тестирање. Дете свакако не треба плашити ни школом ни тестирањем и уколико и ви сами имате неку врсту треме или узбуђење ( што није неуобичајено) било би добро да дете то не примети како се и само не би тако осећало.
Када говоримо о припреми детета за школу, волимо да кажемо да је то припрема детета од његовог рођења. Од деце овог узраста се не очекује да знају да читају и пишу и то ће их научити учитељи који су обучени и квалификовани за то. Међутим, саветујемо да одговорите на дечија питања уколико сама и спонтано покажу интересовање за словима и бројевима. Уколико је могуће утичите на то да дете држи правилно оловку у руци. У књижарама постоје разне оловке, бојице и умеци за оловке који подржавају правилно држање оловке. Када дете седи за столом и нешто пише, црта или боји, подстичите га да леђа држи правилно, да седи лепо на столици и да може да задржи пажњу неко време на одређеној активности. Понудите детету сликовнице, бојанке, радне свеске у којима може да црта, повезује, боји, лепи, сецка, решава слагалице, проналази облике, решава лавиринте и слично.
Осим тога, игре које можете играти са дететом су: Не љути се човече, игре меморије, каладонт, на слово на слово, набрајамо сва женска имена на одређено слово, па сва мушка имена, читање детету и разговор о прочитаној причи, бајци, заједно одгледаном филму, представи, прављење фигурица од пластелина, игре са кликерима, игре са перлицама, везивање пертли и игре напољу, наравно. Све ове активности су за дете игра, а познато је да дете кроз игру најбоље учи. Па ипак, иако игра, оне подстичу развој важних вештина и способности код детета.
Након уписа у школу, пред вама је и читаво лето које можете искористити да прошетате до школе, разговарате о оном што дете очекује у школи. Врло је важно да децу не лажемо, да их не плашимо школом и застрашујемо, али и не улепшавамо и идеализујемо школу. Можемо му објаснити шта је школски час, одмор, звоно, рећи да ће у одељењу бити са другом децом, као и у вртићу, да их учимо да седе у својим клупама, слушају једни друге када говоре, да се јављају за реч и да бар на почетку проводе време са другарима из свог одељења. Разговарајте са дететом да се обрати учитељу ако му је потребна помоћ у функционисању у школи. Учитељ је прва и детету најближа особа у школи у коју дете има поверења и којој треба да се обрати. Пре поласка у школу са дететом треба наставити са процесом осамостаљивања и са успостављањем хигијенских навика.
Припрема детета за школу подразумева и опремање собе у којој ће дете учити. Уколико немате могућности да детету обезбедите собу, договорите се о радном кутку у стану на коме ће дете радити домаће задатке, нпр. на трпезаријском столу. Дозволите детету да учествује у куповини школског прибора, ранца, радног стола, столице. Нека се дете осети важним и довољно великим да учествује у таквим активностима, али и да развија позитиван став ка школи.
ПОЧЕТАК ПРВОГ РАЗРЕДА
Неколико дана пре првог септембра ћемо на школском сајту објавити информације везане за почетак школске године – када ће бити истакнути спискови ученика по одељењу и када и како ће бити уприличен свечани пријем првака. Тада ћете упознати и учитеља вашег детета и добити све потребне информације у вези са почетком школовања.
Учитељи првог разреда ће ученике дочекивати и предавати родитељима на почетку школске године докле год се не увере да су сви ученици савладали школски простор и место где ће их чекати родитељи и где се налази њихова учионица. За безбедност ученика задужени су и дежурни наставници и обезбеђење, али и сви остали запослени у школи. Ученицима није дозвољено да напуштају школско двориште чиме је безбедност деце повећана.
Најважнији циљ свих нас на почетку школовања детета, школе и родитеља заједно, је да помогнемо детету да се што пре и лакше адаптира на школску средину. Најпре да дете радо долази у школу, а касније и да стекне радне навике и завршава своје обавезе. Труд који уложимо да детету помогнемо да стекне радне навике умногоме ће олакшати детету даље школовање, али и извршавање и неких других, свакодневних обавеза. Саветујемо да на почетку заједно са дететом пакујете књиге и прибор за школу, распоред часова и остале информације које ће вам дати учитељ, а онда постепено ваша улога треба да слаби, а одговорност детета постаје већа. Временом ћете пустити дете да спакује књиге, зареже оловке и бојице, провери да ли је све понело што треба, а ви ћете преконтролисати и проверити. Слична ситуација је и код домаћих задатака, циљ нам је да дете научимо да запамти или обележи шта има за домаћи. Ако научимо дете да ће родитељ водити рачуна о томе и распитивати се код других родитеља, дете неће имати потребу да то памти, а сложићемо се да је то обавеза детета, а не родитеља. Улога родитеља је да дете подржи, охрабри га, мотивише, подстиче и помаже када уочи да дете не може само, а не да уместо детета нешто обави. Некој деци ће требати мање, некој више времена да се навикну на ритам и обавезе у школи. Доследност и јасно постављене границе су кључни у процесу васпитања деце, па и у погледу формирања радних навика. Захтеви који се стављају пред дете ће се постепено усложњавати о чему учитељи посебно воде рачуна. Врло важно је да дете не поредимо са другом децом у породици, одељењу, комшилуку, већ да пратимо индивидуални развој и напредовање сваког детета понаособ.
Првих дана у септембру се потрудите да се не поздрављате са дететом дуго у школи како му не бисте отежали растанак са вама. Успостављање ритма спавања је пожељно, да дете оде на спавање на време и буде одморно за сутрашњи дан. Затим, да на време устане за школу како би се избегла тензија у кући да не би закаснило у школу. С обзиром да је велики одмор када је предвиђено време за ужину после другог часа, пожељно је да дете доручкује кући пре него што крене у школу, када је пре подне на настави, а са собом понесе ужину и флашицу са водом.
Ваннаставне активности треба подржавати и подстицати код деце јер умногоме позитивно утичу на развој детета, али у њиховом броју и обиму свакако не треба претеривати, како се дете не би оптеретило. И у осталим разредима је потребно да се пронађе одговарајући баланс између школских активности и ваннаставних активности, а посебно у првом разреду. Такође, игра детета не престаје са поласком у школу и важно је да дете у току дана има слободно време за игру. Разговори родитеља и детета се не смеју свести само на разговоре о школи и у вези са школом. Као и погледу других сфера у васпитању деце, усаглашени васпитни стил родитеља и у погледу школе је пожељан и доприноси породици да се лакше прилагоди новим организационим задацима и лакшој адаптацији детета на нову школску средину.
И да не заборавимо, сарадња родитеља и школе, а пре свега, учитеља и родитеља је од великог заначаја. Пред свима нама је заједнички задатак, а то је добробит и најбољи интерес детета и из тог угла треба да посматрамо, опходимо се једни према другима и будемо отворени за сарадњу.
Срећан почетак школовања вашем детету!
Марија Јовановић, педагог школе и Гордана Јовић, психолог школе